Co se stane, když vyjedete na letních gumách v zimě?

Při představě přezouvání pneumatik naskočí mnohým z nás husí kůže a vyrazí několik nových vrásek na čele. Ve skutečnosti to tak horké není. Pokud máte svůj pneuservis, není problém se domluvit na konkrétním termínu, ve kterém vám pneu během půlhodinky přezují. V případě, že si půjčíte dodávku z půjčovny, můžete počítat s tím, že u těch solidních vždy dostanete vůz s odpovídajícím obutím. Pneumatiky samozřejmě můžete vyměnit i svépomocí. V takovém případě to chce trochu času a ten správný grif. Co, když pneumatiky nechcete nebo nestihnete přezout? Tohle se bude dít s vaším vozem.

Zakletých sedm stupňů nad nulou

V první řadě je potřeba charakterizovat základní rozdíl mezi letním a zimním obutím. Letní pneumatiky mají ve svém složení méně přírodního kaučuku, proto nejsou tak měkké. Jejich pevnost zvyšuje přilnavost na mokré i suché vozovce v mírných teplotách. Jakmile ovšem venkovní teplota poklesne pod sedm stupňů nad nulou, může tahle tuhost představovat problém. Je proto potřeba brát v potaz, že čím je chladněji, tím jsou pneumatiky tužší a může dojít k jejich praskání.

Jiný dezén a rozdílné nakládání se sněhem

Další rozdíl je také v dezénu letních a zimních pneumatik. Dezén letních pneumatik je méně hluboký, než dezén těch zimních. Letní gumy proto dokážou skvěle odvádět déšť, se sněhem si už ale tak dobře neporadí. K tomu jsou určeny právě zimní gumy, které drží čerstvý i rozbředlý sníh v blocích svého běhounu, a zajišťují tak vyšší trakci při typických zimních, mokrých podmínkách na silnici. Letní pneu naopak sníh stlačí a kontaktní plocha je tím pádem hladší. Závěrem jen doplníme, že jízda na letních pneumatikách v zimě je zbytečně riskantní a řidiči v takové situaci hrozí několikatisícová pokuta v rámci blokového řízení.

Další články

Zima a zimní obutí.

20.11.2017 Redakce

Zima se nám pomalu a jistě blíží. Venku to vypadá tak, že by jsme měli letní bačkory uskladnit a  proto jsme…

Celý článek