Jak na chlazení motoru ve velkých vedrech

Ačkoli není přehřívání motoru tak časté jako kdysi, i přesto se vám může čas od času „zadařit“. Co dělat v případě, kdy dodávka vyhlásí „varnou pauzu“? Máme pro vás několik rad i osvědčených tipů, jak tenhle problém řešit.

Když svítí kontrolka, je už většinou pozdě

V první řadě je potřeba si uvědomit, že ručička teploty vody je v drtivé většině dnešních aut udělána tak, že se drží na svém středu, ať se děje cokoli. Ve chvíli, kdy se pohne do červeného pole, je už většinou něco špatně. To samé ve chvíli, kdy začne blikat kontrolka. Ani tenhle moment však není potřeba panikařit. Spousta řidičů má tendenci odstavovat dodávku ke krajnici a vypínat motor. Ne vždy je to ale nutné. V první řadě tak zapněte topení na plný výkon a pusťte větrák. Možná to zní absurdně, motoru to ale prospěje. Výměník topení je totiž takovým malým chladičem, který může citelně pomoci s chlazením samotného motoru dodávky.

Zaměřte se na vzduch, vodu i páru

Pokud z větráku začne foukat horký vzduch, je to dobré znamení. V chladicím systému totiž stále koluje voda. Dodávku proto odstavíme ke krajnici, motor ale nevypínáme. Naopak zkontrolujeme, zda voda z motorového prostoru neuniká na zem, či zda se zpod kapoty nevalí pára. Pokud nedochází ani k jednomu z výše uvedenému, je to opět dobré znamení. Znamená to totiž, že chladicí systém dokáže motor vychladit sám. Během několika minut by tak měla začít ručička klesat do obvyklé polohy. V tuhle chvíli je dobré zamyslet se, proč vlastně teplota tak stoupla. Na vině může být dlouhé popojíždění v koloně i vada na chladiči.

Když motor nechce chladnout

Pokud se během několika minut po odstavení ke krajnici nezačne vracet ručička do normálu, je potřeba jednat rychle. Motor je potřeba zhasnout, protože jeho teplota už jenom roste a hrozí nevratné poškození stěžejních mechanických součástí. Poté je na místě otevřít kapotu a zjistit, čím byl problém způsoben. Jeden z důvodů může být nedostatek chladicí kapaliny. Její množství ale kontrolujte pouze pohledem, nikoli otevřením víčka chladiče či přetlakové expanzní nádoby. Tekutina by totiž mohla vyvřít a řidiče nepěkně popálit. Pokud je kapaliny dostatek, může být problém s její cirkulací nebo vodní pumpou. Na vině ale může být také zaseklý termostat. Pokud si nevíte s přehřátým motorem rady, neprodleně kontaktujte půjčovnu, odkud máte dodávku, asistenční službu nebo odborníka.

Další články

Zima a zimní obutí.

20.11.2017 Redakce

Zima se nám pomalu a jistě blíží. Venku to vypadá tak, že by jsme měli letní bačkory uskladnit a  proto jsme…

Celý článek