Pravidla bezpečnosti při jízdě s dodávkou. Znáte je všechny?

To, co vám dovolí osobní vůz, s tím si u dodávky naběhnete. Je proto nesmírně důležité vědět, jak dodávku řídit, jak se chová plná, ale i prázdná dodávka na pozemních komunikacích anebo co dělat v krizových situacích. Abychom vám situaci alespoň trochu ulehčili, připravili jsme si pro vás přehled bezpečnostních pravidel, které byste měli znát ještě dřív, než do dodávky usednete.

Rozměry vozu jdou ruku v ruce s jeho ovládáním

Možná se to zdá jako banalita, pokud jste ale roky zvyklí na řízení osobního automobilu a pak z ničeho nic zasednete za volant dodávky, můžete mít problém, který dokonce může skončit nehodou anebo poškozením vypůjčené dodávky. Ještě před tím, než s ní poprvé vyjedete na silnici, ověřte si její vnější rozměry a myslete na ně při couvání, parkování anebo popojíždění. Také si dávejte pozor na výšku dodávky. Problém může nastat v některých obchodních centrech, kde s ní kvůli nízkému vjezdu nezajedete do vnitřních garáží.

Pozor na sníh a nedotáčivost dodávky

Jistým překvapením pro řidiče osobních vozů může být i to, že dodávka má náhon na přední kola. Je proto nedotáčivá. To znamená, že kola automobil za sebou jakoby táhne, netlačí je před sebou. V případě smyku ztratí adhezi přední hnací náprava. Problém může nastat také v zimním období. Zatáčky vždy projíždějte bezpečnou rychlostí. Brzdění na ledu a v zatáčce vede obvykle ke smyku. Myslete také na to, že těžiště dodávky je o poznání výš, než těžiště u osobního automobilu.

Boční vítr a předjíždění vám dají pořádně zabrat

Asi každý řidič ví, jak dokáže boční vítr potrápit. Osobní automobil je ale něco jiného než dodávka. Tady boční vítr poznáte citelněji. Smiřte se proto s tím, že budete muset jezdit pomaleji, zato však bezpečněji. Podobné pravidlo platí také u předjíždění. Dodávky jsou zkonstruované tak, aby zvládly uvézt těžký náklad, rozhodně se ale nerozjedou tak, jak jste zvyklí z osobního automobilu.

Prázdná a plná dodávka

Jízda s prázdnou dodávkou je zase znatelně odlišná od toho, když dodávku plně naložíte. Počítejte s tím, že „zadek“ prázdné dodávky má tendenci odskakovat do strany, což významně snižuje přilnavost auta. Naopak naložená dodávka má opět zcela odlišné jízdní vlastnosti. Nesmírně důležité je také bezpečné ukotvení nákladu za pomocí moderních kotvících prvků. Žádný náklad by neměl být v dodávce volně ložený. Při prudkém zabrzdění anebo změně směru může být nebezpečný nejen pro řidiče, ale také jeho okolí.

Další články

Zima a zimní obutí.

20.11.2017 Redakce

Zima se nám pomalu a jistě blíží. Venku to vypadá tak, že by jsme měli letní bačkory uskladnit a  proto jsme…

Celý článek